(Road geometry and traffic technique)
Vejgeometrigruppen blev dannet af de nordiske vejdirektorater i 1983, med det formål at udveksle erfaringer indenfor det vejgeometriske og trafiktekniske fagområde. Gruppen har siden udvidet samarbejdet med de institutioner i Tyskland og Holland, som har ansvaret for fagområdet. I den nordiske gruppe afholdes et årligt møde og i den nordeuropæiske gruppe et møde hvert andet år.
Gruppen har haft ansvaret for en række fælles opklarings- og udviklingsprojekter. Blandt opklaringsprojekterne kan nævnes seminarer om anvendte kapacitetsmodeller og blandt udviklingsprojekterne kan nævnes udviklingen af Nordic Human Factors Design Guidelines og simuleringsmodel for beskrivelse af ”run of the road accidents” i vejens sideområde. Gruppen afholder seminarer indenfor specifikke emner indenfor fagområdet med bredere deltagelse fra den nordiske vejsektor.
Nordiske møder:
- Vejgeometrigruppen, 12-13 september 2018
- Vejgeometrigruppen, 13-14 september 2017
- Vejgeometrigruppen, 14-15 oktober 2015
- Vejgeometrigruppen, 27-28 november 2012
- Vejgeometrigruppen, 7-8 november 2011
- Vägregelgruppen, 7-8 februar 2008
- Oslo, 8-9 Sept 2009
Seminarer:
- Rural roads design meeting No. 5 in Copenhagen, 3 and 4 April 2014
- ‘Roundabout design and capacity’ i Stockholm, 1 Juli 2011
- ‘Rural Design Seminar’ in Oslo, 29-30 March 2011
- Seminar i København, 11-12 maj 2009
- Seminar i København, 20-21 Oktober 2008
Projekter:
Nordic Human Factors Guidelines/Dimensionsgivende trafikant:
Sammenfatningsnotater:
- Reaktionstid – Bremsereaktionstid og Beslutningsreaktionstid, feb. 2012
- Ganghastigheder, feb. 2012
- Øjenhøjde, læseafstand og læsetid for bilister, litteraturstudium, feb. 2012
- Sammenhengen mellom synsevne og alder, okt. 2006
- Oppmerksomhet og distraksjon, dec. 2011
- Trafikanters vurdering av fart og avstand, sept. 2006
- Oppfattelse av informasjon i trafikken, litteraturstudium, okt. 2008
- Nordic Human Factors Guideline – Förklaringsmodell för trafikantbeteendet
Trafitec rapport, Gabriel Helmers, januar 2014 (endelig udgave på svensk) - Nordic Human Factors Guideline – Explanatory model for road user behaviour
Trafitec report, Gabriel Helmers, January 2014 (final version in English) - Rundkjøringer – prinsipper for utforming og plassering av informasjon, aug. 2009
Baggrundsnotater:
- Reaktionstid – Bremsereaktionstid og Beslutningsreaktionstid, feb. 2012
- Ganghastigheder, feb. 2012
- Øjenhøjde, læseafstand og læsetid for bilister, Baggrundsnotat, feb. 2012
- Sammenhengen mellom synsevne og alder, okt. 2006
- Oppmerksomhet og distraksjon, dec. 2011
- Trafikanters vurdering av fart og avstand, dec. 2011
- Den äldre bilföraren – kognitiva tillkortakommanden med bäring på bilkörning, juni. 2005
Seminarer:
- Trafikanters fysiske formåen:
- Trafikanters fysiske formåen – Powerpointserie
- Trafikanters fysiske formåen – Noter til Powerpointserien
- Trafikanters pkykologiske forutsetninger:
- Trafikanters psykologiske forutsetninger – Powerpointserie
- Trafikanters psykologiske forutsetninger – Noter til Powerpointserien
- Förklringsmodell för trafikantbeteende:
- Förklaringsmodell Del 1 – Powerpointserie
- Förklaringsmodell Del 2 – Självförklarande vägen – Powerpointserie
- Förklaringsmodell – Noter til Powerpointserierne Del 1 og Del 2
- DK Case nr. 1 – Rundkørsel i Bredsten – FINAL version
- DK Case nr. 2 – RK Kolding Vest – Final 20 juli 2014
- DK Case nr. 3 – Ringsted Øst MV rampekryds -Final
- Case studies, SE 1-3, 2012-08-01 Final
- Case Study – Exit rampe ved Gardemoen RV35 – LH
- Cases fra Tønsbergområdet
- Adfærdsundersøgelser i Rundkørsel i Bredsten- Sept. 2014
- Trafikantadfærd i rundkørsel Kolding Vest -Sept. 2014
- Supplerende adfærdsanalyse i rundkørsel Kolding Vest -Dec. 2015
Hastighedstilpasning:
- Oversigt og referencer for Danmark
- Oversigt for Norge
- Oversigt for Finland
- Hastighetstilpasning i åpent land og i mellomlandet – p-beskrivelse (NO)
- Danske forsøg med hastighedstilpasning
- SINTEF-rapport: Hvordan fartsnivået på landeveger påvirkes av vegutforming og vegtiltak (NO)
- Linjeføringens betydning for fartsvalg og ulykkes- og skaderisiko på vegstrekninger (NO)
Vejens sideområder: